Media bez wyboru. Wspólna akcja mediów w całym kraju

Media bez wyboru. Wspólna akcja mediów w całym kraju

We wtorek w mediach elektronicznych (tv, radio, internet) i dziś rano w gazetach pojawił się protest kilkudziesięciu polskich firm medialnych. Firmy prywatne we wspólnym liście otwartym, do władz i liderów politycznych, protestują przeciwko planowanemu podatkowi od wpływów reklamowych. Dziś na stronach głównych serwisów internetowych oraz w programach stacji radiowych i telewizyjnych pojawiły się komunikaty i plansze pod hasłem “Media bez wyboru”. Zamilkły stacje radiowe, swoich programów nie nadają największe telewizje. Nie działają portale internetowe.

 

Poniżej publikujemy pełną treść tego apelu oraz listę sygnatariuszy:

 

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

 

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

 

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

 

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

 

osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

 

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

 

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

 

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia  mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

 

Sygnatariusze listu, który publikujemy też w wersji PDF:

 

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

 

Agora S.A.

 

AMS S.A.

 

Bonnier Business

 

Burda Media Polska

 

CANAL+

 

Dziennik Trybuna

 

Dziennik Wschodni

 

Edipresse Polska

 

Eleven Sports Network sp. z o.o.

 

Gazeta Radomszczańska

 

Green Content sp. z o.o.

 

Gremi Media S.A.

 

Grupa Eurozet

 

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

 

Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.

 

Grupa RMF

 

Grupa ZPR

 

Helios S.A.

 

Infor Biznes

 

Kino Polska TV S.A.

 

Lemon Records sp. z o.o.

 

Marshal Academy

 

Music TV sp. z o.o.

 

Muzo.fm sp. z o.o.

 

naTemat.pl

 

Polityka

 

Polska Press Grupa

 

Ringier Axel Springer Polska

 

STAVKA sp. z o.o.

 

Superstacja sp. z o.o.

 

Telewizja Polsat sp. z o.o.

 

Telewizja Puls sp. z o.o.

 

TIME S.A.

 

TV Spektrum sp. z o.o.

 

TVN S.A.

 

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

 

Tygodnik Powszechny

 

Wydawnictwo Bauer

 

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

 

Wydawnictwo Magraf

 

Wydawnictwo Nowiny

 

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański